Tack för samarbetet, Linda, Carlstens Fästning & Statens Fastighetsverk!
Professionell Google marknadsföring via alla kanaler inkl: Google My Business, Adwords, Business View, YouTube, Reviews, SEO (SMO / Sökmotoroptimering), mm.
google, marknadsföring, hantering, business, view, 360°, SEO, SMO, sökmotoroptimering
17365
page-template-default,page,page-id-17365,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Tack för samarbetet!

Statens Fastighetsverk & Carlstens Fästning

Hej, Linda!

 

Hoppas du njuter för fullt i solen någonstans!

 

När du kommer tillbaka och ska orientera dig bland allting som förmodligen väntar här hemma är det säkert en massa saker att tänka på, så jag förberedde härnedan en lista som förhoppningsvis hjälper dig lättare överblicka och orientera dig, åtminstone gällande vårt nuvarande & mycket fina projekt – när du är tillbaks igen.

 

Varsågod och säg bara till om du behöver mer hjälp med något av detta, vi finns här för Dig!

Direktlänkar & inbäddningskoder

 

Direktlänkar & inbäddningskoder skickades tidigare och finns här, varsågod.

Speciell, skräddarsydd Google Maps API version

 

Härnedan hittar du också länkar till en speciell, skräddarsydd version gjord med Google Maps API. Bjuder på detta och hoppas ni tycker om det!

 

Med hjälp av Google Street View och denna speciella interaktiva karta kan nu alla få bästa möjliga överblick över nästan hela fästningen! Under de 2 dagar jag inhämtade 360° material därifrån var det flera turister som gick vilse och frågade mig om hjälp med orientering och med att hitta runt. Det vi egentligen kanske mest av allt skulle behöva lägga till är kopplingen till ingången från Kungsgatan, så att den virtuella besökaren påbörjar 360° fotovandringen därifrån, eftersom turister hinner gå vilse flera gånger om tills de hittar fram till den nuvarande startpositionen.

 

Klicka på MENYN (vänster) för att gå direkt till valt 360° foto.
Navigera via KARTAN (upp) genom att dra och släppa Pegman på vald 360° position.
Navigera via STREET VIEW (ned) genom att klicka på navigeringspilarna som smidigt förflyttar dig till nästa / föregående 360° foto.

 

Notera gärna att användarens faktiska virtuella position uppdateras kontinuerligt på kartan, tillsammans med aktuellt synfält och vinkel, så att man hela tiden vet exakt var i Fästningen man befinner sig och vad man för tillfället tittar på! Missa inte de fantastiska vyerna från Höga Redutten i fullskärmsläge!

 

Vidare, en version speciellt anpassad för mobiler, surplattor och alla andra mobila enheter med skärmar under 1000 px i bredd har också kodats och utförs separat, så att allting fungerar klockrent även på sådana enheter.

 

Motsvarande version visas automatiskt beroende på vilken enhet användaren surfar in via.


Bild 1 – speciell, skräddarsydd version – för skärmar över 1000 px bredd

 

Bild 2 – speciell, skräddarsydd version – för skärmar under 1000 px bredd

 

Direktlänkar till den speciella, skräddarsydda versionens alla nyckelpunkter kommer härnedan, varsågod:

 

 

 

 

 

 

 

YouTube

 

Alla 35 x 360° positioner från Carlstens Fästning är också publicerade via YouTube, med alla fördelar en sådan publicering medför!

 

Spellista med alla 35 x 360° positioner finns här, varsågod: https://goo.gl/5cfndU

 

Spellista med alla 35 x 360° positioner (autostart) finns här, varsågod: https://goo.gl/myc7GZ

 

Bild 3 – YouTube spellista

 

Bild 4 – YouTube spellista med autostart

Google+

 

Alla 35 x 360° positioner har också publicerats via Google+, både Google Maps (+API) version  och YouTube version.

 

Länk till Google+ sida: https://goo.gl/tx36Xj

 

Länk till Höga Redutten samling: https://goo.gl/56P42G

 

Länk till Fängelset samling: https://goo.gl/wCjfES

 

Länk till Kommendanten samling: https://goo.gl/aWRxWS

 

Länk till Lönngången samling: https://goo.gl/eT42KP

 

 

Bild 5 – Google+ sida

 

 

 

Bild 6 – Höga Redutten samling

 

 

 

Bild 7 – Fängelset samling

 

 

 

Bild 8 – Kommendanten samling

 

 

 

Bild 9 – Lönngången samling

Facebook

 

Inbäddning via Facebook görs med hjälp av samma iframe inbäddningskoder man använder för inbäddning via webbplatsen.

 

Är ni kanske inte helt säkra hur man gör det på bästa sätt, så hjälper jag gärna till, låt mig bara veta!

 

I sådana fall behöver ni bara lägga till mig som admin som kan installera Facebook tillägg, så ordnar jag resten.

 

Direktlänkning kan göras med hjälp av direktlänkar man hittar i samma dokument, dock rekommenderar jag å det varmaste att använda följande länkar istället (de som leder till den skräddarsydda Google Maps API versionen).

 

Varför använda länkar nedan istället för de som finns här? För att man kan förbereda API baserade länkar (nedan) för social delning (inkl. Facebook) på ett mycket bättre sätt än man kan göra med de globala länkarna. API baserade länkarna nedan är förberedda så de automatiskt visas snyggt med korrekt tumnagelbild, beskrivning, meta taggar, mm, inte bara via Facebook, utan även då någon delar via Google+, Twitter och andra sociala nätverk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Också samtliga YouTube videor är förberedda för social delning (inkl. Facebook), så att korrekt, skräddarsydd tumnagelbild visas vid delning.

Översikt

 

Härnedan skickar jag också en bild jag redan skickade tidigare via mail och som hjälper dig bättre överblicka exakt vilka 360° positioner är publicerade. Skickar igen så du har det mesta på ett och samma ställe här, för din lättare framtida orientering, varsågod!

 

Bild 10 – publicerade 360° positioner

Sist men inte minst

 

Det finns ett mycket viktigt steg kvar vi behöver göra och det är verifiering av den fysiska adressen. Varför är det viktigt? Tills vi verifierar kommer allt innehåll vi publicerat visas bara ytligt och inte alls lika genomträngande som efter att man verifierar. Visningar, upptäckbarheten, synligheten, rankningen och generell Google närvaro är alla starkt begränsade för fysiska adresser som inte verifierats. Jag begärde att ett verifieringsvykort skickas till Carlstens Fästning, Marstrand, den 11 juli 2017 (bild 11 nedan). Ett vykort klart markerat med Google logga skickades från Google, Mountain View, USA till Carlstens Fästning, Marstrand, samma dag. Det brukar anlända inom 14 dagar och är giltigt under 30 dagar, dvs. går ut: 2017-08-10. Det innehåller ett nummer som man använder för att bekräfta att den fysiska adressen är korrekt, vilket är en förutsättning för att allt innehåll vi publicerat från den aktuella adressen visas till max överallt på Google. Efter att vi anger detta nummer (man behöver göra det bara en enda gång) kommer allting vi publicerat börja visas til max överallt på Google, inkl: Google Maps, Google Sök, Google Foton, Google+, YouTube, Google appar för iOS & Android, mm.  Efter gjord verifiering brukar det sedan ta 1 till 3 veckor tills effekten av verifieringen börjar synas ordentligt överallt på Google (inkl. alla appar).

 

Bild 11 – verifieringsvykort beställt den 11 juli 2017 – anlände inom 14 dagar – går ut 2017-08-10

Tack ännu en gång för ditt och ert förtroende, det var ett nöje att samarbeta med er!

 

Tack, Kommendanten för att du klättrade hela vägen upp till Höga Redutten för att vara modell, nu för alltid virtuellt förevigad och vakande över Fästningen, som dess sista Kommendant, även via Google!

 

Tack även alla i Receptionen och alla andra i personalen som hela tiden var mycket hjälpsamma, tålmodiga och tillmötesgående under de två dagar jag var där och inhämtade 360° materialet!

 

Behöver ni mer info om eller hjälp med något mer är ni alltid varmt välkomna att höra av er, jag och Marie finns alltid här för er och svarar inom max 24 timmar, alla arbetsdagar.

 

Ha nu en riktigt bra dag och vi hörs säkert snart igen!

Uppdatering 2017-08-17: Google Analytics

 

Ang: Google Analytics

 

Från: Linda Larsson

 

Till: Dalibor Tesanovic, Marie Linnerbäck

 

Via: E-post

 

Tid: Tis, 2017-08-15, kl. 14:53

 

Fråga (Linda): Skulle vilja kolla med er om ni för/har statistik via google analytics på de sidor ni lägger upp, som tex vår 360 vandring på Carlstens fästning. Och om ni har det, skulle vi kunna få ta del av hur det ser ut för vår 360-vandring dessa månader över sommaren?

 

Svar (Dalibor): Hej, Linda! Hjälper dig gärna med denna fråga! Som en del av vår kompletta Google hantering för företag erbjuder vi Google Analytics (en del av våra fina Paket 3 eller 4 du hittar här). Du är mycket varmt välkommen med din beställning! Notera gärna att vi kommer också snart göra alla dessa Google tjänster möjliga för beställning separat, som enskilda beställningsbara tjänster eller i egna, skräddarsydda paket. Vi kommer också lägga till flera nya, mycket viktiga och värdefulla tjänster, flera av vilka blev möjliga under just dessa senaste 2-3 månader. Dessa nya tjänster innebär största Google nyheter för företag på väldigt länge och kommer göra ordentlig, professionell Google hantering ännu viktigare i framtiden (för det blir ännu mer som så att det är via Google man står eller faller).

 

Notera gärna att det till största del är meningslöst att börja analysera då det mycket viktiga sista steget jag beskrev ovan under rubriken: “Sist men inte minst” ännu inte gjorts, väntar på returnerande kommuniké från dig gällande detta. Har nu också begärt att ett nytt vykort skickas så snart som möjligt, då de gamla gått ut (se gärna mer info ovan, under rubriken “Sist men inte minst”).  Meddela gärna personen som sköter posten att hålla utkik efter brev eller vykort från Google, enligt beskrivning ovan (under rubriken “Sist men inte minst”).

 

Nedan har jag gått igenom, plockat ihop och ordnat grundläggande info ang. antal visningar för varje 360° foto publicerat via Google Maps, varsågod! Notera att nedanstående endast inbegriper Google Maps publiceringen och inte t ex YouTube publiceringen – och inte heller andra publiceringar. Rekommenderar verkligen Google Analytics å det varmaste! Det täcker allt, är mycket bättre förstås, detaljrikt och man kan inte bara följa allting, utan i mycket större utsträckning, i synnerhet då allting vi gjort bäddas in via: carlsten.se Det är via huvudwebbplatsen man borde följa via mest egentligen. Med hjälp av den data kan man sedan göra relevanta, informerade val när det gäller t ex sökmotoroptimering. Utan Google Analytics är det som att försöka utföra hjärnkirurgi i en kolsvart operationssal, med ögonbindel och tjocka handskar på dessutom. Det är inte bara det att man inte ser vad man gör, utan man får ingen (eller alldeles för svag) feedback efter att man utfört någon ändring.

 

Bild 2 – SFV – Marstrand – Carlstens Fästning – 360° foton – Antalet visningar via Google Maps under perioden: 2017-07-06 – 2017-08-17

 

Trevlig helg, Linda & säg bara till om du behöver mer hjälp med detta, vi finns här för Dig!

 

1 Kommentar
  • 360ninja
    Publicerat @ 21:42h, 02 augusti Svara

    Varmt välkommen med din fråga eller kommentar!

Kommentarer