Auktoriserade Begravningsbyråer

Din begravningsbyrå och Google under 2017

Auktoriserade Begravningsbyråer

Auktoriserade Begravningsbyråer & Google under 2017

Hej, alla!

 

Först och främst vill vi tacka er från hjärtat för det mycket fina samarbetet hittills!

Vi känner oss mycket glada och inspirerade över hur allting fungerat under det gångna året 2016, till största del tack vare ert fantastiska engagemang, medverkan och otroligt varma & professionella bemötande varenda gång. Mycket imponerande & tack för detta!

Det är vår innerliga önskan att på bästa tänkbara sätt hjälpa var och en av er, och vi vill göra vårt alldeles bästa för var och en av de 426 auktoriserade begravningsbyråer landet runt, i syfte att förbättra allas Google närvaro så mycket det bara går. Vi tar gärna emot och uppskattar verkligen alla förslag, idéer och önskemål du kommer med! Om du har några sådana skicka dem gärna, så ordnar vi den tekniska biten och ser till att det fungerar rent konkret i verkligheten.

Varför läsa denna artikel?

 

Varför bör du ägna din värdefulla tid och energi åt att läsa denna artikel i sin helhet och förstå vad vi planerar och tänker göra under år 2017?

 

Det är ingen hemlighet hur viktigt Google är för din begravningsbyrå. Ofta när vi kommunicerar med er blir vi gång på gång positivt överraskade över hur många faktiskt helt inser vikten av att ha en intelligent, välgenomtänkt och optimerad Google närvaro. På många sätt kan man säga att Google är den viktigaste kanalen att nå ut till gamla och nya kunder via, viktigare än själva webbplatsen. Varför? Jo, hittar man inte till er webbplats via Google, så ser ju ingen någonsin vad som finns där. Den kan lika gärna inte existera, effekten är densamma. Kom gärna ihåg, topp 3 Internet kanaler (rankade efter vikt och betydelse för din begravningsbyrå) är:

  1. Google. Att din begravningsbyrå överhuvudtaget blir hittad och upptäckt via Google är en förutsättning för allting annat som följer.
  2. Din webbplats. Efter att man hittat begravningsbyråns webbplats via Google är webbplatsens främsta uppgift att sedan konvertera besökaren till en kund.
  3. Facebook & andra sociala nätverk. Facebook & andra sociala nätverk använder man sedan med fördel för att bibehålla, utveckla och eventuellt utvidga de etablerade förhållanden, genom bl a socialt nätverkande. Blanda bara inte ihop Googles och Facebooks roller! Man söker inte på Facebook när man behöver hjälp med en begravning, i den stund man behöver den. Nästan alla använder Google först och främst (och oftast endast).

Det viktigaste att komma ihåg är att: utan fungerande steg 1, Google, händer ingenting. Din webbplats kan lika gärna inte existera. 

En viktig fråga är: för egentligen hur många är Google steg 1? Hur viktigt är det på en skala från 1 till 100?

Den fräscha statistiken nedan talar sitt klara språk (det går att klicka på bilden för att se live versionen).

Topp 5 sökmotorer i Sverige. Från december 2012 till december 2016.

Det viktigaste för din begravningsbyrå

 

Den här bilden och statistiken ovan agerar som en kolossal väckarklocka för alla som fortfarande sover i detta nu, hoppas vi! För hela 95 % av internetanvändare i Sverige är Google steg 1 (och oftast enda steg när de söker på Internet). Blir inte din begravningsbyrå upptäckt under detta steg 1 spelar det ingen roll vad du har för webbplats eller vad du gör via Facebook, etc. Tyvärr verkar det bara vara slöseri med tid och energi och det räknas väldigt lite om steg 1 inte fungerar som det ska. Det är bara du och ett fåtal andra som ser din webbplats, om du inte tänkt på Google främst. De som behöver se den under den avgörande tidpunkten ser den aldrig, om du inte hanterar din Google närvaro på ett genomtänkt och kunnigt sätt. Vi hoppas att du inte missar dessa för dig mycket viktiga och också lätt kontrollerbara fakta! Du hjälper din begravningsbyrå mest genom att börja prioritera Google idag. För varje dag som går och du inte gör det missar du ett avsevärt antal potentiella kunder, som i många fall anlitar en nätbyrå (som i regel satsar stort på Google) istället för någon ur SBF familjen.

Som du känner till genom Förbundets och våra kommuniceringar till er har vi under den andra halvan av år 2015 inlett processen med att hjälpa Sveriges Auktoriserade Begravningsbyråer nydana sin Google närvaro, synlighet & upptäckbarhet. Förbundet har informerat rikligt om detta bland annat genom e-post och pdf korrespondens & utskick, via intranätet (intranat.begravningar.se) och vi har försökt nå ut till de första av er via bl a telefon och denna webbplats (i samband med nyare leveranser).

Vi har, som de flesta av er känner till, i nära samarbete med Förbundet utvecklat paket som på ett lättfattligt sätt strukturerar färdigpackade lösningar man kan komma igång med och beställa direkt (för exakt info ang. paketversioner anpassade just till SBF familjen, se: intranätet > IT / Webb. Viktigt att urskilja är att de mindre paketen är fattigare och utvecklade enligt mottot: ”Någonting är bättre än ingenting.” Dessa mindre paket är inte lika effektiva och heltäckande och ger inte de bästa & kompletta resultat, men återigen: någonting är bättre än ingenting. När det gäller Google dock, vill vi starkt rekommendera att du inte nöjer dig med halvlösningar! Beställ komplett om du vill vara säker på att du får med allting värt att tänka på när det gäller din byrås Google närvaro, synlighet och upptäckbarhet. Tappa aldrig ur siktet att kundens steg 1, Google, ligger som ett fundament för allting annat du gör via internet, samt investerar din tid, energi och pengar i. Det är ett extremt förnuftigt beslut att göra detta fundament så solid som det kan vara.

Då vi nu påmint lite och fastställt hur angeläget det vi pratar om här faktiskt är för just din begravningsbyrå, låt oss nu informera er och beskriva våra planer för 2017 när det gäller Google och din begravningsbyrå. Som alltid är du varmt välkommen att medverka på alla sätt och vis!

Våra övergripande mål & framtida vision

 

Vårt övergripande mål är att använda alla de senaste teknologiska möjligheter och fördelar som den dynamiska nutiden ger oss för att på det mest användbara och överblickbara viset få kunder att upptäcka fördelar med att anlita auktoriserade begravningsbyråer i allmänhet och din begravningsbyrå i synnerhet. Och det inte endast via vilken Internet kanal som helst. Vi talar här om huvudkanalen som står för 95 % av Internetmarknaden: Google. Det inkluderar även de nya 360° medier (som t ex 360° foton publicerade via Google Maps och 360° videor publicerade via YouTube – mer om bland annat våra planer med dessa finns lite längre ner i denna artikel), som möjliggör oslagbara kapaciteter och resurser när det gäller extremt effektiv, intresseväckande och minnesrik visuell kommunikation mot kund. Vi kommer fortsätta hjälpa byråerna att förbättra sin Google närvaro och samtidigt mycket mer kommunicera vikten av att synas så mycket som möjligt via Google. Det finns ju ingen viktigare plats än Google att synas till maximum via, och vi kommer betona de mer och oftare.  

Vår framtida vision, i ett nötskal, är att hålla takt med de ständigt accelererande strömmarna av alla de konstant tillkommande nya teknologiska och funktionsmässiga möjligheter som dyker upp, varje år och nästan varje månad nu – och där just Google agerar som världsledare. Vi sållar noga bland alla dessa, för att se om vi kan använda några till fördel för SBF familjen, med huvudsyfte att göra alla anslutna SBF auktoriserade begravningsbyråer mer synliga, upptäckbara och användbara via Google, ur slutkundens perspektiv. Vi tänker förstärka och utvidga de bitar som hjälper varje SBF byrå att utmärkas mycket mer synligt och upptäckbart genom just sina unika fördelar, speciellt när man jämför med en nätbyrå. Vi tänker implementera fler av de absolut senaste teknologier för överlägsen visuell presentation och kundengagemang, exempelvis 360° video, Google Maps API möjligheter, mm, samtidigt som vi försöker få byråerna inriktade på t ex mer av sådant här (utformat exakt enligt fint och enkelt manuskript skapat av byråägare själva – senare även uppdaterat exakt enligt byrås önskemål). Detta också i 360° video format (där man i 360° kan välkomna, prata med och guida den virtuella kunder runt byrån, från gatan och in). Man kan på det viset låta kunden träffa alla i personalen, skaka hand virtuellt, låta alla i personalen presentera sig själva samt berätta vad de jobbar med, besvara vanliga kundfrågor, mm. Varför inte passa på och presentera även sina leverantörer? Dessa skulle säkert uppskatta att vara med under presentationen, så att även de kan visa sina produkter, tjänster, etc. Allas optimerade, harmoniska samarbete är nyckeln till framgång, även via Google!

Utvecklingar, uppdateringar och förbättringar planerade under 2017

 

Det har nu gått ca ett och ett halvt år sedan vi började med första begravningsbyrå i maj 2015. Sedan dess har vi besökt mer än 30 begravningsbyråer Sverige runt och hjälpt alla med deras valda Google / SBF paket. Detta har också inneburit en erfarenhet som man bara kan tillskaffa sig genom att först gå igenom den och dra lärdomar av den. Många barnsjukdomar har klarats av och vi har verkligen lärt oss en mängd sinnrika detaljer som vi nu för första gången kan sammanställa och omvandla till värdefulla förbättringar vi kommer implementera under 2017.  Så låt oss ta det i tur och ordning.

Du kan klicka på varje tjänst för mer info. Varsågod!

1. Google My Business

Google My Business ingår i Paket 1, 2, 3 & 4

1.1 Vi kommer uppmana dig och hjälpa dig komma ihåg att meddela oss först, gällande alla ändringar & uppdateringar som har med din begravningsbyrå att göra. Detta eftersom det är absolut viktigast för dig att de korrekta och alltid fräscha uppgifter om din begravningsbyrå visas via Google – där de flesta hittar och observerar det.

1.2. Vi kommer uppmana dig och hjälpa dig komma ihåg att du bör meddela oss så fort du vet att din begravningsbyrås öppettider kommer avvika från det normala. T ex bör du alltid meddela oss först om ändrade öppettider under helger, vissa speciella perioder såsom semestrar eller liknande, eller säsongsmässiga variationer.

1.3. Vi kommer länka alla Google My Business och Google Adwords konton, så varje Google Adwords konto automatiskt återspeglar och visar de korrekta uppgifter, så fort man ändrar några av dessa via Google My Business.

1.4. Vi kommer skapa unika begravningsbyråkoder och etiketter vilka försäkrar att ingen förväxling sker via Google, i de fall en begravningsbyrå existerar under samma namn på flera orter och / eller har registrerats två eller flera gånger, med följd av att ett eller flera duplikat existerar under samma namn för en enda begravningsbyrå, på en enda gatuadress.

1.5. För byråer som har vårt Paket 3 eller 4, kommer vi, förutom foton av insidan och utsidan, lägga till även foton på verksamheten (dvs personalen på sina vanliga arbetsplatser, i olika roller som visar alla de tjänster begravningsbyrå tillhandahåller, med fokus på verksamheten, dvs tjänsten som erbjuds och utförs), samt även fokuserat på varje person ur personalen (med fokus på själva personen). Vi kommer också publicera fler foton av produkter vilka erbjuds på och i omedelbar anknytning till begravningsbyrån. Även samarbetspartners och leverantörer som vill medverka genom att visa sina produkter är välkomna att göra så på samma fysiska gatuadress begravningsbyrå existerar eller tillhandahåller sina tjänster via.

1.6. Även för byråer som inte har vårt Paket 4 (och därmed SEO, dvs. sökmotoroptimering) kommer vi börja göra SEO av bl a beskrivningar och all uppladdad media i Google My Business. Det här är dock bara ett steg som hjälper rankningen i bl a Google Maps modulen enbart delvist. För att få komplett resultat när det gäller rankning (att särskilja från synlighet) i bl a Google Maps moduler rekommenderas Paket 4 som inkluderar genomgripande SEO av hela webbplatsen. Detta i sin tur resulterar i optimal rankning över alla Googles plattformar och appar.

2. Google Adwords

Google Adwords ingår i Paket 1, 2, 3 & 4.

2.1. Även för begravningsbyråer som i dagsläget inte har Google Analytics genom vårt Paket 3 eller 4 kommer vi länka era Google Adwords med  Google Analytics. Motivet är att e-postrapporteringen via Google Analytics fungerar bättre än via Google Adwords. Det är inte bara mer tillförlitligt, utan rapporterna kan presenteras på snyggare och enklare sätt som hjälper dig på ett bättre, och roligare, sätt överblicka statistiken. Så vi byter till Google Analytics just när det gäller Google Adwords rapportering, och detta gäller, som tidigare nämnt, även de som inte har Paket 3 och 4 (både Paket 3 och Paket 4 inkluderar annars komplett Google Analytics – viktigt & rekommenderas å det varmaste). Här använder vi bara en pytteliten fragment av alla möjligheter (om du inte har komplett Google Analytics genom Paket 3 eller 4).

2.2. Vi kommer helt övergå till 100 % manuellt utskick av Google Adwords fakturor. Det har funnits 3 redogjorda fall (av 30 byråer hittills) där de fakturorna som Google automatiskt skickar ut inte nådde mottagaren, trots korrekt verifierad e-postadress. Vi har hittills försökt att undvika att skicka dessa fakturor själva, eftersom det är Googles fakturor som Google skickar till dig. Men eftersom det här är en så viktig fråga (bokföring, etc) kommer vi övergå till att helt manuellt dubbelkolla och skicka ut alla Google Adwords fakturor, bara för att vara 100 % säkra på att alla får dem.

2.3. Vi kommer oftare tipsa dig om stora fördelar med SEO, i synnerhet när det gäller Google Adwords. En korrekt och grundligt sökmotoroptimerad webbplats (med välgjorda, Google Adwords dedikerade landningssidor) innebär inte bara högre rankning för våra Google Adwords annonser, utan även lägre per-klick-pris. Vi behöver varje liten marginal som finns att vinna i konkurrensen med nätbyråerna som förfogar över mycket större budgetar!

2.4. Vi kommer påminna dig om ansenliga fördelar med remarketing. För att remarketing skall fungera för din begravningsbyrå behöver vi bädda in remarketingkoder på din webbplats. Du kan göra det själv eller, om du vill spara din tid, skicka byråns webbplatsinloggning till oss så hjälper vi dig gärna med det. Om det går att göra det via grundläggande webbplatsinloggning du själv använder (oftast i Drupal CMS) så kan vi ordna det utan problem. Samma gäller också för andra CMS.

2.5. Vi kommer oftare tipsa dig om fördelar med inbäddade, betrodda, tredje parts recensioner direkt i Google Adwords annonserna. Har någonting positivt nämnts i en större, känd och betrodd publikation, om dig eller begravningsbyrån, är det guld värt och vi bör verkligen börja använda det! Återigen, vi behöver varje liten marginal i konkurrens med nätbyråerna och detta skulle göra att våra annonser sticker ut mycket mer.  

2.6. Vid leveranser kommer vi i framtiden alltid betona och tipsa om följande verktyg som alltid bör användas istället för live version av Google Sök.

Den finns på följande adress som också är lätt att komma ihåg:


Detta verktyg har en rad stora fördelar, som t ex:

  • Det låter oss välja området vi vill kontrollera annonserna från (man kan sitta i Stockholm, men titta på t ex annonser som visas endast i Göteborg). Så vi kan kontrollera våra annonser även när vi befinner oss utanför staden, platsen eller området inom Sverige där de visas.
  • Det låter oss även välja enhet, plattform och globala Google Search webbplatser vi vill kontrollera annonserna från. Så vi kan kontrollera våra annonser även när vi befinner oss utomlands.
  • Dessutom så påverkar det inte negativt vår rankning (följd av förhandsgranskning via vanlig, live Google Search – om ingen klick sker). Viktigt att komma ihåg är att varje visning utan klick påverkar vår rankning negativt.
  • Det sparar byrån pengar. Varje visning utan klick i live Google Search påverkar negativt hur relevant annonsen ser ut att vara. Mindre relevanta annonser kostar mer att visa (och ranka med).
  • Det förhindrar att man klickar på annonsen av ett misstag. Viktigt eftersom varje klick kostar och minskar vår dagliga budget.
  • Det förhindrar att man ser fel, inaktuell version av annonsen (pga t ex gammal, tidigare lokalt sparad version, problem med lokal webbläsare, annan lokal mjukvara, etc…).

2.7. Ett flertal begravningsbyråers webbplatser som våra Google Adwords annonser länkar till är fortfarande inte mobilanpassade. Vi lever nu i det som Google kallar för: mobile-first world. Att webbplatsen är mobilanpassad är en viktig signal till Google, även när det gäller våra Google Adwords annonsers kvalitet, per-klick-kostnad, mm. Är inte din begravningsbyrås webbplats mobilanpassad och du annonserar via Google Adwords bör du överväga att så snart som möjligt kontakta dina webbansvariga och be dem åtgärda detta.

Du kan kontrollera om din webbplats är mobilanpassad eller inte här, varsågod! https://goo.gl/QGVD1P

2.8. Google har nyligen inför nya möjligheter med Google Adwords annonsvisning, bl a utökad plats för annonsen, vilket i vissa fall kan ge upp till 50 % mer plats för annonstext. Vi kommer försiktigt börja använda dessa nya möjligheter och testa oss fram, utan att störa och kullkasta de nuvarande, med tiden noga uppbyggda optimeringar. Efter uträttad uppdatering skickar vi som alltid en redogörelse till dig om alla ändringar som utförts. Du kan som alltid totalt påverka innehållet i annonserna och är varmt välkommen att skicka alla önskemål du kan tänkas ha! Se gärna ditt leveransmail för mer info. Hittar du inte leveransmailet, säg bara till så skickar vi igen!

3. Pro 360° HDR Foton & Google Business View

Pro 360° HDR Foton publicerade separat & via Google Business View ingår i Paket 2, 3 och 4.

3.1. En av de största och mest betydelsefulla förändringar vi kommer införa är att vi kommer ha personalen med i Pro 360° HDR Foton och via Google Business View. Beslutet om du vill vara med är förstås helt upp till dig, men vi vill å det starkaste uppmana dig att överväga att ha personalen med överallt.

Effekten av att vandra in i ett obemannat företag, tomt på folk, är densamma antingen det rör sig om den fysiska, reella versionen eller om den virtuella versionen publicerad som 360° fotorundtur, separat eller via Google Business View (som bl a också länkas till Google Street View). Att vandra in från den riktiga eller den virtuella gatan, in i ett företag som är helt tomt, känns på ungefär samma sätt. Ingen att välkomna en, ingen i receptionen, alla arbetsplatser övergivna, etc. Som kund är man mer benägen att vandra ut från lokalen eller klicka sig bort därifrån. Personalen är varje begravningsbyrås själ.

Vi kommer uppmuntra och genom e-post och telefon kommunicera till byråerna vikten av att vara mycket mer iordningställda på bokad dag. Bland annat: ha hela personalen redo, alla passande klädda och mentalt förberedda för den här viktiga dagen då man presenterar företaget visuellt via Google. Man borde verkligen prioritera bort allting annat på den dagen. Google är superviktigt och materialet vi samlar in på bokad dag visas just på den plats där de flesta ser det: Google.

3.2. Medans vi tidigare publicerade begravnignsbyråers 360° foton via en hybrid blandning av Flash och HTML5 teknologier har vi så småningom helt gått över till att publicera med hjälp av Google Maps API istället (exempel). Orsaken är att bakom den tidigare versionen står endast en enda person, utvecklare baserad i Tyskland, som garanti att de alltid kommer att fungera och vara redo för framtiden, medans Google Maps API stöttas och garanteras att fungera av själva Google (framtidssäkrat).

3.3. Vi kommer börja uppmuntra dig mycket mer att bädda in och länka rikligt till dina Pro 360° HDR Foton och Google Business View, på och från din webbplats. Det är högst rekommendabelt att du bäddar in alla nyckelpositioner. Undvik gärna att bädda in för många positioner på en och samma webbsida på din webbplats (undvik helst att göra som här – detta är för mycket på bara en enda webbsida). Det blir mycket bättre effekt om du istället sprider 1-2 till max 3 positioner över flera webbsidor på din webbplats. Så 10 olika inbäddade positioner på 10 olika webbsidor på din webbplats är mycket bättre än 10 olika inbäddade positioner på 1 enda webbsida på din webbplats. Lite hjälp med termer. Webbplats är allting som finns under ditt domännamn. Webbsida är bokstavligen en enda sida, med en enda, unik URL-adress. Din webbplats består således av ett flertal sinsemellan länkade webbsidor. T ex: “Hem” webbsida, “Om oss” webbsida, “Kontakt” webbsida, etc.

Du kan däremot länka hur mycket du vill! Ju mer desto bättre, och använd gärna även bild- och andra multimedialänkar. Se gärna leveransmailet för komplett info ang. dina  Pro 360° HDR Foton & din Google Business View. Kan du inte hitta leveransmailet, låt oss bara veta så skickar vi igen!

3.4. Vi kommer uppmuntra dig att använda den värdefulla möjligheten att varje kalenderår få nya Pro 360° HDR Foton som sedan publiceras om, både separat & via Google Business View. Utrustningen vi använder blir hela tiden bättre och även kvaliteten. Du har säkert gjort några ändringar och förbättringar i lokalen själv under året. Att alltid kunna ha fräsch 360° presentation är en stor fördel som vi kommer tipsa dig om att använda! Det enda du behöver göra är boka en tid då det passar och de enda kostnader som tillkommer är resekostnader, precis som i samband med första besöket! Nya Pro 360° HDR Foton, ompublicerade både separat & via Google Business View ingår varje år.

4. Pro HDR Vidvinkelfoton

Pro HDR Vidvinkelfoton ingår i Paket 3 och 4.

4.1. Samma vi nämnde om personal under punkt 3.1. ovan gäller även för Pro HDR Vidvinkelfoton. Förutom foton på begravningsbyrås insida och utsida kommer vi alltid uppmuntra foton på verksamheten (dvs personalen på sina vanliga arbetsplatser, i olika roller som visar alla de tjänster begravningsbyrå tillhandahåller, med fokus på verksamheten, dvs tjänsten som erbjuds och utförs), samt även fokuserat på varje person ur personalen (med fokus på själva personen).

4.2. Vi kommer även uppmuntra dig till fler foton av produkter vilka erbjuds på och i omedelbar anknytning till begravningsbyrån. Det är väldigt bra om du kan förbereda dessa till fotograferingen.

4.3. Även samarbetspartners och leverantörer som vill medverka genom att visa sina produkter är välkomna att göra så på samma fysiska gatuadress begravningsbyrå existerar eller tillhandahåller sina tjänster via. Även detta kommer vi tipsa om framåt.

4.4. Samma vi nämnde ang. omfotografering, ombearbetning och ompublicering under punkt 3.4. ovan gäller även för Pro HDR Vidvinkelfoton. Nya Pro HDR Vidvinkelfoton ingår varje år. Det vill vi tipsa om också.

5. Virtuella gravar

Virtuella gravar ingår i Paket 3 och 4.

5.1. Vi planerar kommunicera möjligheter och potentialen med virtuella gravar mycket mer intensivt och oftare. De kan vara mycket avancerade, som en sorts 360° minnesrum fyllt med multimedia minnen. Med t ex YouTube (videor), Soundcloud (audio), Facebook texter (och även andra texter och bilder) inbäddade – med allt annat man önskar sig. Med dödsannons, komplett innehåll inbäddat från Minnesrummet, precis vid graven, med mycket mera. Eller så kan de vara enkla som här (endast 360° foto av graven, publicerad via Google Street View). En annan fördel man hittar i det där enkla exemplet är att man kan gå från kyrkogårdens huvudentré hela vägen till graven, virtuellt. Klicka bara på pilarna för att gå tillbaka till huvudentrén (alla vägar leder dit, och tvärtom). Tänk om varje byråns kunder hade detta som standard, så man på samma sätt kan stå centrerad precis framför varje respektive sista viloplats. Som nämnt ovan: komplett multimedia innehåll kan bäddas in i direkt anknytning (exempel på hur det ser ut med många olika sorters inbäddad multimedia finns här – inte samma industri, men samma nya stil och gränssnitt). Kanske något varje byrå skulle kunna kombinativt åstadkomma i samarbete med de lokala kyrkor och kyrkogårdsförvaltningar. Byrån får en unik tjänst de kan erbjuda sina kunder (och ta betalt om de vill) och dessutom reklam och synlighet via Google (då det skulle publiceras med deras logga och namn inbäddade i 360°). Kyrkan / kyrkogården får Street View på sina gårdar. Slutkunder själva får virtuella gravar av de bortgångna anhöriga, som de kan besöka virtuellt närsomhelst och varsomhelst, länka till, skicka till anhöriga, vänner, dela via Facebook, samtidigt som man också kan ha alla fritt valda, inskickade, andra multimedia bitar med, i omedelbar anknytning till den sista viloplatsen.

6. Pro 360° Video

Pro 360° Video ingår i Paket 3 och 4.

6.1. Under 2017 kommer vi för första gången införa möjligheten att välja även Pro 360° Video som en del av Paket 3 & 4.

6.2. Vi kommer ge dig goda råd och förslag på hur du kan använda detta nya, unika format till största fördel för din begravningsbyrå. T ex kan man som kund virtuellt vandra in från gatan, bli välkomnad vid ingången, gå från kontor till kontor, uppleva hela byrån, se alla samtalsrum och under vägen träffa alla i personalen. Alla i personalen presenterar sig själva, säger vad deras befattning är, vad de kan göra för att hjälpa, samt besvarar t ex 3 vanliga frågor. Du är förstås varmt välkommen att komma med dina egna förslag, allt du önskar dig!

6.3. Efter publiceringen och leveransen kommer vi uppmuntra dig att använda och bädda in detta fantastiska, nya visuella verktyg via din webbplats. Du kan göra det själv, via dina webbansvariga eller så kan vi ordna det åt dig. Vi hjälper dig som alltid gärna!

7. Google+ för företag

Google+ för företag ingår i Paket 3 och 4.

7.1. Vi kommer oftare rekommendera och hjälpa dig komma ihåg att du bör skicka alla nyheter som har med begravningsbyrå att göra, så vi kan publicera det via Google+. Du kan här läsa om varför Google+ är viktigt för dig. Alla nyheter, erbjudanden, uppdateringar och liknande, från dig och / eller dina leverantörer bör skickas till oss via e-post eller telefon så vi kan publicera via Google. 

7.2. I samband med publiceringen kommer vi också alltid påminna dig om att du bör bädda in Google+ artikeln / inlägget via din webbplats, korrekt taggat och alltid sökmotoroptimerat. Vill du ha hjälp med detta hjälper vi dig gärna, säg bara till!

8. YouTube för företag

YouTube för företag ingår i Paket 3 och 4.

8.1. Vi kommer oftare informera om fördelar med YouTube för företag, både när det gäller att nå ut till kunden på ett extremt populärt sätt och ur SEO aspekt.

8.2. Vid publicering och även senare kommer vi betona vikten av att på din webbplats bädda in allting som publiceras via begravningsbyrås YouTube kanal.

8.3. Vi kommer skicka förslag och idéer hur vi gemensamt kan skapa innehåll till din YouTube kanal. Det vi vill tipsa om främst är videor av typen ”svar på vanliga frågor”. Här finns stor potential till att både bilda enastående meningsfull kontakt med kund och till att förbättra SEO.

Exempelvis: En vanlig kundfråga besvaras av en person i personalen. Personen presenterar sig och besvarar helt enkelt frågan. Titeln på YouTube videon är själva frågan. Vi gör så här med t ex 10 olika vanliga kundfrågor. Frågorna fördelas jämt mellan alla i personalen, logiskt fördelat med tanke på vem som passar bäst i sammanhanget. Även leverantörer är välkomna att besvara frågor och bör då vara redo vid bestämt datum och klockslag, tillsammans med alla andra på byrån. Vårt mål? Slutkunden googlar en fråga som vi besvarade, hittar YouTube videon och därmed kommer i ett mycket närmare, direkt och mer personlig kontakt med någon från din begravningsbyrå. Det här är bara ett av de förslag vi kommer skicka gällande hur vi kan använda YouTube videor på bästa sätt för SBF familjen.

9. Google Analytics

Google Analytics ingår i Paket 3 och 4.

9.1. Komplett Google Analytics omhändertagning ingår i våra Paket 3 & 4. Detta kommer vi försöka kommunicera mer till dig under 2017.  Allting ingår: fullständig analys, konsultation, planläggning, uppsättning, rapportering och kontinuerlig hantering (detta är, precis som SEO, något man inte gör bara en gång, utan fortlöpande, om det skall vara meningsfullt). Läs mer om Google Analytics och varför det är väldigt smart att börja använda dem så snart som möjligt här: https://goo.gl/OU53XU

9.2. Vi kommer upplysa dig mer om att bara Google Analytics kan ge oss värdefulla data som gör att vi ännu bättre kan strukturera och anpassa våra Google Adwords. Detta sparar oss pengar, eftersom vi kan göra informerade beslut på en helt annan nivå, jämför med när man inte har Google Analytics. Vi rekommenderar det verkligen å det varmaste! Samma angår SEO. Med Google Analytics behöver man inte längre gissa sig fram, utan kan få exakt kunskap och rikta de dyrbara resurserna dit de behövs mest, så vi jobbar mycket effektivare. Utan Google Analytics är det som att jobba i ett mörkt labb, utan ljus på. Med Google Analytics är ljuset på och man ser exakt vad man gör, med mycket mer visuell feedback. Med Google Analytics får vi den feedback vi behöver, mycket detaljerat och uttömmande.

9.3. För de som redan har Google Analytics, men inte använder det: vi kommer hjälpa dig komma ihåg att du bör bädda in Google Analytics spårningskoder på din webbplats. Utan dessa kan ingen data inhämtas och inga rapporter skapas. Behöver du hjälp med detta bör du kontakta oss så hjälper vi dig gärna ordna det (gratis, komplett inbäddning och allting annat ingår som standard när vi tar hand om Google Analytics)!

10. Google Recensioner

Google Recensioner ingår i Paket 3 och 4.

10.1. En av de bitar vi kommer försöka trycka på, motivera och inspirera till som mest är Google Recensioner. Det är här den största outnyttjade potentialen ligger.

10.2. Vi kommer både maila och ringa dig ang. detta, med klara, steg-för-steg, förslag på och vägledningar om hur vi kan gå tillväga för att ordna fram dessa. Vi bör gemensamt göra vår yttersta för att få det här att börja jobba för oss! Google Recensioner är oerhört viktiga och bra att ha för din begravningsbyrå. Det finns ingen viktigare ställe att få goda recensioner via. Även recensioner som är neutrala eller negativa är ett tillfälle för oss att visa proffsighet och hur vi egentligen är och hur vi bemöter och vill ta hand om varje kund. När dessa kommentarer besvaras på ett fint och professionellt sått vänder vi dem till vår fördel. Det kan till och med vända på och rädda förhållande med din kund som kanske började på fel fot. I synnerhet är det viktigt för den typen av kunden som gärna skriver recensioner. De alldeles flesta recensioner är positiva dock. Det är dessa som är oersättliga och när de visas via Google är varje bokstav extremt värdefull!

10.3. Vi kommer testa olika strategier tills vi hittar en som fungerar. Det viktigaste är att fortsätta försöka och inte ge upp! Du har genom åren säkert fått en stor skara nöjda kunder som skulle vara mycket benägna och villiga att lämna en positiv recension om begravningsbyrån via Google. Om du har en begravningsbyrå som existerat under flera år har du troligen mer än 10 sådana kunder som skulle tycka om att lämna en fin recension, som tack för hjälpen de fick när de hade det som svårast! Om vi hade 10 sådana recensioner per byrå skulle det förbättra vår Google presentation på ett sätt som inte går att ersätta. Vi bör prioritera det och börja med det snarast möjligt. Vi vill å det varmaste rekommendera alla med Paket 1 & 2 att uppgradera till Paket 3 eller Paket 4, för att bland annat få med denna mycket värdefulla bit av din Google närvaro att börja fungera ordentligt och bringa dig nya kunder via Google.

10.4. I samband med att vi betonar hur viktiga Google Recensioner är för din begravningsbyrå kommer vi be dig att bädda in och integrera dessa så mycket som möjligt via din webbplats. Vi erbjuder dig kostnadsfri hjälp med detta och det ingår som en del av ditt Paket 3 eller Paket 4!

10.5. Vi kommer be dig skapa en mycket väl synlig uppmaning på din webbplats, där kunder ombeds lämna en recension via Google. Det bör göras inte bara via en liten länk, utan via en stor bild, som länkar till Google Recensioner. Steg-för-steg instruktioner till kunden, om hur man gör för att lämna recensionen via Google bör finnas i omedelbar anknytning. Vi erbjuder dig kostnadsfri hjälp med detta och det ingår som en del av ditt Paket 3 eller Paket 4!

10.6. Vi kommer spela in en instruktionsvideo som vi också kommer publicera via din YouTube kanal (för kunder med Paket 3 eller Paket 4, där YouTube för företag ingår). Denna video kommer steg-för-steg visa kunden hur man gör för att lämna en recension om din begravningsbyrå via Google. Vi kommer också be dig lägga till och bädda in denna video på din webbplats, i samband med och i direkt anknytning till punkt 10.5.

11. Google Cloud

Google Cloud ingår i Paket 4.

11.1. För kunder med Paket 4 kommer vi under 2017 rutinmässigt och som standard publicera allting som görs via Paket 4 på en speciell, multimedia, ”försättsbladssida” som också kommer sökmotoroptimeras. Allt multimedia innehåll som ingår i Paket 4, foton, 360° foton, YouTube videor och 360° videor, inlägg från Google+ och eventuella andra sociala medier, Google Recensioner, mm, kommer snyggt och prydligt listas och presenteras på denna sida. Den kommer slussa besökare vidare till begravningsbyrås huvudwebbplats och till alla andra våra Google plattformar och kanaler. Därmed vill vi både hjälpa din webbplats och din Google närvaro, på en och samma gång.

11.2. Vi kommer börja lagra allting vi gör, i samband med ditt Paket 4, i din begravningsbyrås egna avdelning i molnet. Detta försäkrar att ingen datakrasch eller liknande kan förstöra det värdefulla innehållet och att vi alltid kommer ha en backup redo där, förhoppningsvis för all framtid. Även hela ”försättsbladssidan”, som nämns under punkt 11.1. ovan, kommer säkerhetskopieras hit.

12. SEO

SEO ingår i Paket 4.

12.1. Under 2017 kommer vi på alla sätt och vis försöka kommunicera följande till dig så mycket som möjligt, eftersom det är det sista och samtidigt största gapande hålet i din Google närvaro, som vi så snart som möjligt vill hjälpa dig åtgärda. Vi bör binda största vikt och betydelse till att ordna SEO (sökmotoroptimering) för de byråer som inte har detta, vilket är fallet med de alldeles flesta. Du bör absolut prioritera SEO framför allting annat du gör marknadsföringsmässigt för din begravningsbyrå! Fastän SEO ligger som bara en av våra Google relaterade tjänster är SEO inte bara en tjänst, det är mycket mer. SEO turboladdar alla andra tjänster i Paket 4, det påverkar allting och genomsyrar alla andra Google tjänster, produkter, plattformar, system och appar. Du kän läsa mer om SEO här. Det är SEO som påverkar det organiska Google Sök resultatet.  SEO ligger därför som en naturlig förlängning och utveckling av våra första 3 paket, då det grundliga och alltomfattande sättet vi jobbar på inbegriper att allting annat i Paket 3 görs först, innan man påbörjar det stora (och kontinuerliga) arbetet kring SEO.

12.2. Vi kommer försöka nå ut till dig så mycket som möjligt med den följande, för din begravningsbyrå mycket viktiga och relevanta, insikt. SEO i vårt kompletta & bästa Paket 4 ser bl a till att din webbplats och allt ditt multimedia innehåll rankar väl via Google. Till skillnad från detta hjälper dig de första 3 paket på ett suveränt sätt med: synlighet & upptäckbarhet via Google. Däremot inte med rankning. Detta är det superviktiga jobbet för just SEO i vårt Paket 4, som fokuserar och koncentrerar på just din begravningsbyrås rankning via Google. Rankning är minst lika viktigt som synlighet och upptäckbarhet Se gärna videor och läs mer om varför din begravningsbyrå behöver SEO igår! Kontakta oss gärna för att få personlig hjälp och vägledning, med målet att bättre förstå denna viktiga skillnad och samtidigt bilda bättre förståelse för hur SEO påverkar din begravningsbyrås rankning via Google. 

12.3. Då vi anser att det är extraordinärt angeläget för dig att förstå vikten av SEO för din begravningsbyrå kommer vi med jämna mellanrum skicka relevanta rapporter om din webbplats, som visar dig alla de sätt din webbplats inte är sökmotoroptimerad på,  samt hjälper dig förstå de omedelbara och konkreta konsekvenser detta har för dig i vardagen, då det intensivt och direkt påverkar din byrås ekonomiska välbefinnande.  

12.4. Vi kommer informera dig mer om hur vi kan spara pengarGoogle Adwords genom att på ett smart sätt kombinera Google Analytics med SEO.

Andra allmänna förbättringar planerade under 2017

  • Medans vi i början gjorde den initiala leveransen via flera mail (ett mail för varje tjänst som levereras och aktiveras) har vi så småningom gått över till att leverera allting via ett enda mail. Då våra Google paket är exceptionellt innehållsrika var dessa mail lite svåra att formatera på ett sätt som gör dem lättöverskådliga. Så vi har under 2016 istället gått över till att leverera via denna webbplats istället, i form av en privat webbsida, som formateras och presenteras på ett kompakt och lätt överblickbart sätt (samtidigt som du fortfarande får allt info som är av omedelbar vikt och betydelse för dig när det gäller det betydelsefulla förhållandet mellan din begravningsbyrå och Google).
  • Vi kommer hjälpa dig komma ihåg att du bör ta kontakt med din webbplatsleverantör och betona för dem att de bör meddela oss om varje liten ändring vilken utförts på er webbplats. I synnerhet är det viktigt att meddela varje länkändring till oss. Om några länkar ändras helt eller modifieras delvist bör webbplatsleverantören alltid: se till att de tidigare länkar adekvat dirigeras om (de bör aldrig leda till ett felmeddelande), samt låta oss veta om varje sådan ändring i god tid. Varje sådan ändring påverkar potentiellt din Google upptäckbarhet, synlighet, rankning och dina pengar direkt (speciellt via Google Adwords). Så vi önskar verkligen göra vårt bästa för att få det att fungera på bästa möjliga sätt.

Ny webbplats: auktoriserade-begravningsbyraer.se

 

Målet med denna nya webbplats är att knyta alla de nuvarande, fortfarande utspridda, oorganiserade och ofokuserade nyttor – till en enda, välorganiserad plats på Internet. 100 %  Google orienterat och motiverat av våra övergripande mål & framtida vision du kan läsa lite mer om under rubriken med samma namn ovan. Vi tänker här inte på framtiden inom närmaste 1-2 år, utan mer på hur vi kan skapa något bestående som kommer hålla och hjälpa SBF begravningsbyråerna även längre in i framtiden, också om 5 år eller mer.


  1. Vi förbereder en webbplats exakt som denna (även på bilder strax ovan), men som kommer vara ljusare (vit) och ha i övrigt Förbundets visuella identitet (Palatino font, grön-blåa färger, etc). Den kommer se ut som om den var en helt harmonisk del av begravningar.se. Istället för de röda nålarna vilka markerar varje byrås position kommer vi ha ”Auktoriserad Begravningsbyrå” loggor utspridda över hela landet. Webbplatsen blir mer avancerad än detta enkla exempel, den kommer ha alla nödvändiga avancerade funktioner (sök, all multimedia, Google koppling, etc…). Klicka på Stockholm på kartan för att se hur varje position ser ut när man kommer närmare.
  2.  I direkt anknytning till varje byrå på kartan, kommer vi publicera allting vi gjort för varje byrå, alla delar av allas valda paket. Var? I panelen till vänster (eller under på mindre skärmar) – se bild strax ovan.

Allting nedan utförs också i direkt anknytning till varje byrå på kartan, på samma sätt.

  1. Göra så man direkt från kartan kan komma in och titta runt i varje byrå, i 360°, från gatan och in. Med all personal på sina vanliga arbetsplatser (och andra strategiskt välvalda platser). Under klickbar rubrik som heter t ex: “Välkommen in!”
  2. Bädda in YouTube videor med personal som presenterar sig själva, säger några ord om vad de gör och hur de kan hjälpa till. Under klickbar rubrik som heter, t ex: “Vår personal”, etc.
  3. Bädda in YouTube 360° videor (nytt!) som visar guidad tour genom lokalen, där alla kort presenterar sig själva, från sina arbetsplatser, utan att gömma sig – tvärtom.
  4. Bädda in varje byrås Google Reviews (Google recensioner & omdömen), samt uppmuntra kunder mer och oftare, så vi hela tiden har fler och fler, för varje byrå, via den viktigaste platsen av alla: Google.
  5. Bädda in alla fotonvidvinkelfoton av själva lokalen (med personal på sina vanliga arbetsplatser), men även foton av varje specifik person i personalen, med text som förklarar mer vad de gör och länk till YouTube video där de presenterar sig själva, besvarar kundfrågor, mm.
  6. Bädda in Google+ artiklar och inlägg, samt uppmuntra att man följer begravningsbyrån via Google. Fortsätta uppmuntra alla byråer att skicka alla nyheter och erbjudanden till oss först, för publicering där det spelar mest roll – Google.
  7. Bädda in byråns Facebook artiklar och inlägg, för de kunder vi hjälper till med Facebook, samt uppmuntra att man följer begravningsbyrån även via Facebook.
  8. Bädda in Google Analytics så varje kund kan följa vad som händer med deras virtuella begravningsbyrå i detalj. Fortsätta uppmuntra kunder att faktiskt använda och integrera alla skickade Google Analytics koder.
  9. Bädda in Minnesrummet relaterat till varje begravningsbyrå.
  10. Viktigt: Bädda in Begravningsbyrån Online relaterat till och från varje begravningsbyrås webbplats
  11. Bädda in Livsarkivet
  12. Bädda in Familjesidan
  13. Bädda in En hyllning till livet
  14. Bädda in erbjudanden från Fredahl, Tellus, Timecut och andra (bara sådana erbjudanden förstås där det handlar om hjälp till slutkunden, dvs. hjälp till varje begravningsbyrås kund, inte till själva byrån, då webbplatsen fokuserar på hjälp till slutkunden, precis som modersidan begravningar.se i övrigt gör)
  15. Bädda in varje begravningsbyrås webbplats (komplett, så den kan öppnas från varje byrå på kartan, i en sorts fullskärm lightbox fönster, fastän mer avancerat och snyggare – över hela skärmen).
  16. Bädda in vad än mer varje byrå eller Förbundet vill och önskar sig. Meningen är att på bästa möjliga överblickbara sätt ha allting enkelt och praktiskt packat på ett och samma ställe. Denna sida är inte menad att vara oberoende. Tvärtom, det skulle vara bäst om den fanns med som en officiell del av Förbundets webbplats, precis som denna karta gör eller helt enkelt integrera den genom DNS masking (allting kommer finnas i Google Cloud, men t ex subdomän: karta.begravningar.se kan pekas till och visas istället för den “nakna” Google Cloud IP adressen). Tjänsten kan kallas vad än vi alla tillsammans bestämmer oss för. Alla förslag välkomna! Har du någon bra idé är du varmt välkommen att lämna ditt förslag i kommentarsfältet nedan. Tänk på Google bara (SEO aspekten).
  17. Göra grundlig, generell SEO av denna nya webbplats, samt detaljerad, selektiv SEO (inkl. on-page & link building) av varje begravningsbyrås multimedia sida på kartan (för just varje byrås stad och behov). Det är denna, Google optimerade sida, som rankar via Google, för varje stad och byrå separat. Vi kommer behöva hjälp med länkning från alla olika Förbundets domän och webbplatser. Vi länkar förstås tillbaka, då allting vi gör är en del av den harmoniska helheten och enigheten. En gemensam front mot Google (och med Google) är mycket starkare än alla för sig själva.
  18. Efter att denna webbplats är aktiv och på plats är det dags att marknadsföra den för fullt, via alla möjliga kanaler, inkl vanlig post, e-post, tidskrifter, sociala medier, mm. Skickar då en detaljerad lista över allting vi skulle behöva göra, inkl. publicering på och via begravningar.se, publicering via Förbundets intranät i en permanent, välsynlig, ”sticky” ruta, Google, Facebook, Memento, nyhetsbrev, pdf utskick, kongressen, intervju med Ulf (frågor och svar), intervju med Roger (samma), intervju med dig, intervju med mig och Marie (samma) och mycket mer.

Kom gärna ihåg att du är mycket varmt välkommen att skicka dina förslag och idéer till oss! Det är du och bara du som är den bästa lokala experten! Vi högaktar och uppskattar din erfarenhet inom branschen, generellt, men speciellt när det gäller den lokala biten, där du har absolut bästa koll. Vi tar emot alla dina förslag och idéer med tacksamhet och du bör vara medveten om att det är mycket lätt hänt att det du kommenterar och säger kan börja användas som standard landet runt, så hjärtligt välkommen att få din viktiga röst hörd!

Har du frågor och / eller behöver råd och hjälp med något mera är du som alltid varmt välkommen att kontakta mig eller Marie närsomhelst!

3 Kommentarer
  • 360ninja
    Publicerat @ 00:28h, 04 februari Svara

    Varmt välkommen med din fråga eller kommentar!

  • Dalibor Tesanovic
    Publicerat @ 01:45h, 22 februari Svara

    Stort tack Håkan Axelsson (Axelssons Begravningsbyrå, Lund) för din gästfrihet häromdan och för din lysande idé gällande hur vi drastiskt kan öka antalet positiva Google Recensioner! Skulle också vilja tipsa hela SBF familjen om detta, då Håkans idée bara är för bra för att glömmas och missas. Håkan nämnde att han skulle vilja skicka en liten lapp med varje “Minnesbok” som skickas till kunden, i slutet av varje begravning(sprocess). På den här fina lappen (eller kortet) skulle man uppmuntra kunden att gärna lämna en recension via Google. Lappen skulle också innehålla en superkort länk som är lätt att skriva in direkt i webbläsaren och som skulle leda kunden direkt till den Google sida där hen kan lämna sin recension. På så vis kan vi drastiskt öka antalet recensioner via Google, i synnerhet positiva sådana. Tack igen, Håkan för din suveräna idé och för att jag fick dela den med hela SBF familjen! Har du en liknande bra idé som du går omkring och bär på? Skriv gärna här! Stort tack!

  • 360ninja
    Publicerat @ 20:51h, 05 mars Svara

    Vi kommer även ändra alla telefonnummer i Google Adwords annonserna till den typ som kan spåras via Google Analytics, så att man kan spåra & följa hur många gånger kunder klickade på telefonnumret som visas i annonsen, för att ringa till begravningsbyrån från, t ex, en mobil eller tablet. Detta kommer vi förstås informera om både via mail och via telefon. Det finns ingen praktiskt skillnad för byrån och du kan närsomhelst meddela om du inte vill kunna använda denna viktiga uppgift, så ändrar vi tillbaka, säg bara till!

Kommentarer