Hur du - inom bilbranschen - bäst använder Google för att locka fler kunder - Linnerbäck's Investment & Consulting / Linnerbäck's Media
Professionell Google marknadsföring via alla kanaler inkl: Google My Business, Adwords, Business View, YouTube, Reviews, SEO (SMO / Sökmotoroptimering), mm.
google, marknadsföring, hantering, business, view, 360°, SEO, SMO, sökmotoroptimering
16488
post-template-default,single,single-post,postid-16488,single-format-standard,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Hur du – inom bilbranschen – bäst använder Google för att locka fler kunder

Från grundläggande till mer avancerat

Hur du – inom bilbranschen – bäst använder Google för att locka fler kunder

0-stacy-car-buying-journey-download-b
1-stacy-which-car-is-best-moments-download-b
2-stacy-is-it-right-for-me-moments
3-stacy-can-i-afford-it-moments-b
4-stacy-where-should-i-buy-it-moments-b
5-stacy-am-i-getting-a-deal-moments-b

Bilköpandets process: en kund, 900+ digitala interaktioner

Vikten av en komplett Google lösning: En ny artikel från Google, om nyligen gjord Luth studie, ger dig nu en mycket detaljerat inblick i kundens resa: från initial informationssökning till avslutat köp. Studien visar exakt hur (och hur mycket) den digitala världen, där Google dominerar, formar en bilkonsuments köpbeslut om vad, varför och var man bestämmer sig att köpa. Läs här om 900+ digitala interaktioner kunden har, under bilinköpsresan, från sitt första erkännande av behov till slutligt beslut om vad och var man köper. Svara dig själv ärligt sedan: “Hur många av dessa 900+ interaktioner fångar vi genom vår nuvarande Google hantering?”

 

 

 

Härnedan har vi gjort en lista som hjälper dig förstå hur du, i bilbranschen, bäst använder Google för att locka fler kunder, genom att fånga så många som möjligt av dessa 900+ interaktioner.

  • Använd Google My Business för att ordentligt presentera ditt bilföretag där det spelar absolut mest roll för dig nuförtiden: Google. Uppdatera presentationen med korrekt, information om företaget och bilar du tillverkar, din affärsidé, vision, målsättning, utveckling, andra produkter, mm. Rätt optimering av denna presentation är grunden för resten av din Google närvaro, samt påverkar flera viktiga Google tjänster, där du bör vara mycket lätthitad: Google Sök Faktaruta, Google Maps Faktaruta, Google+ Faktaruta, samt många populära Google appar, inkl. den superpopulära Google Maps appen. Även Google Adwords påverkas, då du kan utöka dina annonser med informationen du anger i Google My Business och därmed skapar du mycket mer iögonfallande annonser. Mer info…
  • Använd Google Adwords för att bli hittad när kunden söker efter just de bilar och / eller bildelar du säljer. Du har alltid full kontroll över kostnader, målgrupp, geografiskt område, tider och perioder du väljer för att annonsera, med mycket mera. Med hjälp av Google Adwords riktar du dig direkt till just din målgrupp, med oöverträffbar kontroll in i minsta detalj. Säljer du speciella bilar? Med hjälp av Google Adwords kan du försäkra dig om att bli hittad just när kunder söker efter sådana speciella bilar du kan hjälpa dem med! Din närvaro på Google påverkas via Google Adwords moduler du hittar överst, på sidan om eller under sökresultatet på Google Sök, men även i Google Maps och, om du vill, många andra sidor som antingen är en del av Google eller samarbetar med Google för att visa annonserna till relevanta slutanvändare – dina kunder. Mer info…
  • Anlita en av Google speciellt utbildad och certifierad professionell fotograf för att publicera 360° foton av: dina lokaler, salonger och dina bilar – där de drar mest uppmärsamhet och attraherar flest kunder: Google. Både interiörer och exteriörer kan med fördel presenteras. Detta kallas för Google Business View och Google Street View | Trusted och är exakt som Google Street View, fast inne i dina lokaler och i dina bilar! Efter att dina snygga, nya, högupplösta 360° foton publiceras kommer hela din Google presentation lyfta avsevärt och vara mycket mer iögongfallande. Du börjar helt enkelt sticka upp via Google! Knappar som leder in i dina 360° interiörer och exteriörer publiceras via många olika Google tjänster, inkl. Google Sök, Google Maps, Google+, Google appar och flera framtida planerade tjänster. Mer info…
  • Känner du till fenomenet då många företag fortsatte använda svart-vita foton för att marknadsföra sina produkter och tjänster, trots att färgfoton redan fanns? Tro det eller ej, men många avstod från att börja använda den nya, bättre teknologin, trots att den säljer mycket bättre, förstås. Till slut började alla förstå att färgfoton inte bara är bra att ha, utan ett “måste ha”. Och nu är de ju överallt. Speciellt bilbranschen hade stor nytta av att färg plötsligt blev möjlig. De som började använda färg tidigare sålde mer, vann tid och nya marknadsandelar. 360° är vår tids färg. 360° foton är vår tids färgfoton. Pro 360° HDR Foton är dessutom inte vilka 360° foton som helst. De är professionellt utförda, högupplösta, felfria 360° foton som dessutom har högt dynamiskt ljusomfång (förenklat: allt syns väl). Det är av vikt och betydelse att varje av dina 360 grader ser bra ut, annars har du den motsatta effekten. Det är därför högst rekommenderat att du anlitar en professionell 360° fotograf, som vet vad hen gör. En sådan som dessutom är certifierad av Google är ett plus i kanten, eftersom samma 360° fotograf kan då på ett komplett sätt publicera överallt via Google (se Google Business View ovan). Dina bilar är bäst presenterade i detta fotoformat. Skillnaden mellan svart-vita foton och färgfoton av dina bilar är som skillnaden mellan vanliga foton och 360° foton av dina bilar. De ena säljer bättre, de andra gör inte det. Så vad använder du? Svart-vitt eller färg? Vanligt eller 360°? Mer info…
  • Ju bättre foton på dina bilars interiör och exteriör, desto bättre säljer de dina bilars interiör och exteriör. Så enkelt är det. Bra foton säljer. Dåliga foton gör inte det. Vad använder du för foton för att sälja dina bilar redan vid första anblick? Pro HDR Vidvinkelfoton är bästa icke-360° foton som finns att tillgå för ditt företag. Varför? De är utförda av en professionell fotograf – högsta kvalitet. De kan fånga ljusets hela dynamiska spektrum – allting syns väl, inga för mörka eller för ljusa ställen. De har mycket bredare synvinkel (du kan visa mycket mer på ett och samma foto). Mer info…
  • Med Pro 360° Video kan du sätta kunden i förarsätet (eller var än du vill i eller omkring bilen), medans bilen rör sig och kör på motorvägen eller på vägar som löper igenom vackra landskap, kuster, etc. Kunden kan titta omkring sig, i en video, och uppleva hur det är att köra, använda eller resa med i bilen, samt lära känna bilens alla fördelar och funktioner, såsom man skulle upptäcka dem i verkligheten. Pro 360° Video är precis som 360° foto, dock med lägre kvalitet, men med fördel att du kan ha rörande objekt med i bilden, i fulla 360° runtomkring! Detta format är som skapat för bilbranschen! Tänk dig bara alla säljande budskap du skulle kunna på ett unikt effektivt sätt förmedla i 360° video, som annars inte skulle vara möjliga. Det är verkligen endast kreativiteten som sätter gränserna, då en del fortfarande är vana att vara bundna av gränserna vanligt videoformat sätter. Det är som när en elefant föds i Indien och man binder elefanten med ett 10 m långt rep. När elefanten vuxit upp lite, tar man bort repet, eftersom elefanten ändå inte går någonstans, fastän den är komplett fri! Pro 360° Video ger dig friheten att uppleva videoverkligheten helt och hållet. Inte endast genom ett begränsat fönster någon annan bestämde åt dig. Mer info…
  • När kunder letar efter de bilar du säljer, var letar dem? Facebook? Nej. Instagram? Nope. Twitter? Dubbelt nope. Google+ är inte ännu ett socialt nätverk. Google+ är Google! Det är unikt eftersom det du publicerar via Google+ dyker upp via flera andra populära Google tjänster och appar, inkl. den megapopulära som nästan alla använder: Gmail! Mer info…
  • YouTube är hela Jordens Kanal 1. Det du gör här sänder superkraftiga skalvar över hela Jorden, inkl ditt lokala område, som påverkas mest. YouTube har direkt effekt på nästan alla Google tjänster och plattformer, inkl den för dig viktigaste: Google Sök. Genom att använda YouTube för företag korrekt och regelbundet sänder du mycket kraftiga signaler till Google – att här finns något på riktigt, aktuellt och levande – i ditt fall bilar, som vi till och med spelade in video eller 360° video om / för, för att hjälpa kunder hitta lätt. Låt oss hjälpa dig använda denna kanal på bästa sätt, för den bara är för bra för att inte användas rätt. Du missar ganska mycket om du inte använder YouTubes potential. Här handlar det inte om stora, påkostade produktioner, utan om små, korta klipp, ibland bara några sekunder långa – men regelbundna och optimerade för att sända rätta, optimala signaler där de gör mest nytta för dig och dina kunder som letar efter just de bilar du försöker hjälpa dem hitta. Använd YouTube för att regelbundet ladda upp enkla, korta, optimerade klipp eller, ännu bättre, använd de 360° videor (se ovan) som vi hjälper dig med – och som är perfekta för bl a just bilbranschen. Finns det någon bättre plats att publicera dina videor och 360° video via, än via hela Jordens Kanal 1? Mer info…
  • Google Analytics hjälper dig få ett mycket klart och detaljerat inblick i vad som egenltigen fungerar när det gäller din marknadsföring, dina kampanjer, vilka bildetaljer dina kunder mest är intresserade av samt hur de beter sig när de interagerar med alla dina bilerbjudanden på din webbplats, dina sociala nätverk och mycket mer. Du kan t ex följa hur, när och varför de klickar på visa bilmodeller och inte på andra, du kan gräva upp dolda behov hos kunden, som du kanske inte tänkte på och som skulle vara avgörande för deras köpbeslut annars. Du kan helt enkelt mycket bättre förstå just dina kunder Ju bättre du förstår dina kunder, potentiella kunder och alla andra användare av din webbplats, Facebook sida, etc, desto bättre kan du skräddarsy dina kampanjer, erbjudanden, etc, så dessa motsvarar just det de söker efter. Du kan spara massa pengar genom att använda denna information på ett sätt som tipsar dig om var du kanske borde minska dina investeringar, och var du måhända borde öka, eftersom avkastningen på dina investeringar visar sig vara mycket lönsammare i vissa fall. Du behöver inte halvblint gissa dig fram längre. Du kan istället ha exakt, konkret kunskap, direkt från din omedelbara, mest relevanta marknadsöringsverklighet! Mer info…
  • Google är den absolut viktigaste platsen att få positiva recensioner via och bemöta de negativa, om och så fort några sådana dyker upp. Google Reviewa är synliga via många populära Google tjänster, som t ex: Google Search, Google Maps, Google+, Google Faktaruta och mångs populära Google appar, såsom Google Maps appen. Bra recensioner här är guld. Det är här du borde ha åtminstonne 10-20 recensioner, ju mer desto bättre. Det är dessutom alltid så mycket bättre när en tredje part berömmer en, istället för att man berömmer sig själv (via webbplats eller övrig marknadsföring). Om en tredje part t ex säger att ditt bilföretag är bästa stället i en stad att köpa en, låt oss säga, skräddarsydd Toyota hos, väger detta mycket tyngre i den potentiella kundens öron, än om du själv hade sagt det, via din marknadsföring. Säger de det via Google Reviews, ja då är det de absolut flesta som faktiskt någonsin läser det. Och detta gör stor skillnad för dig – en mycket positiv sådan. Mer info…
  • Google Cloud Hosting hjälper ditt bilföretag på många olika sätt. Genom att du använder samma infrastruktur som Google själva använder, försäkrar du dig om att ditt innehåll är säkert omhändertagen, känslig data skyddad och att allt går att ladda hem snabbt – oavsett var i världen dina användare befinner sig. For att bättre förstå Google Cloud Hosting och hur den kan hjälpa dig med dina mål och behov se mer info här: Mer info…
  • Allting uppräknat ovan måste ju vara synligt och lätt upptäckbart online (Google), annars gör det ju inte lika stor nytta alls genom att endast finnas någostans anonymt på Internet. Genom att göra SEO av en speciell sida där allting ovan presenteras försäkrar du dig om att allting som gjorts faktiskt gör nytta och jobbar för dig, dag och natt, därute på nätet. T ex alla Pro 360° HDR foton från dina bilars exteriörer och interiörer presenteras här, optimerat för nyckelorden såsom bilens namn, klass, modell, etc. Även dina 360° videor presenteras. Allting annat ovan presenteras också! Det här blir alltså en proppfull multimedia SEO-ad sida, där du har allting ovan inbäddat och optimerat, så dina kunder faktiskt hittar det, Du kan också länka till din webbplats härifrån, utan att behöva göra komplett SEO av den. Istället förses denna sida med din logga och övrig visuell identitet, så den kan även smart tjäna som ett slags intro för den sida där du har alla texter fullt presenterade. Mer info…

Har du fler frågor eller undrar över någon mer detalj är du hjärtligt välkommen att lämna din kommentar nedan! Vi uppskattar även fler förslag och eventuell ny kunskap vi kan ha missat och behöver uppdatera denna artikel med. Vill du veta mer om komplett Google hantering för företag är du alltid varmt välkommen att kontakta oss!

Ingår i

Paket 4

Kategori
Google & bilbransch
1 Kommentar
  • 360ninja
    Publicerat @ 23:42h, 06 augusti Svara

    Du är varmt välkommen med din fråga eller kommentar!

Kommentarer